Powered By Blogger

Wednesday, July 1, 2009

roda kehidupan

Life ni memang macam roda dulu aku agak susah nak percaya la.. skang i kena percaya bahawa dunia ni memang betul-betul ada hakikat.. pernah la aku percaya yang hakikat ni memang ada tapi kehendakNya yang tentukan.. hari ni balik keja agak awal… hehe biasala bukan apa dah memang takde keje dari aku melakukan kerja yang tak berfaedah better aku duk bilik layan mata aku yang perlukan belaian seorang insan ni.. bukan susah pun tutup jer lama2 than bila sedar tgok jam di dinding tu mesti makan masa..tapi agak pelik jugak la hari ni aku dah settle kan perkara yang penting yang amat memerlukan perhatian yang teliti.. perkara melibatkan kewangan. perkara yang melibatkan kewangan ni lah yang menunjukkan penilaian kepada diri kita sendiri.. macam biasala nak pusing tu pusing la tapi agak2… bagi aku , perlu telus la..dalam menguruskan hal sebegini kerana anda sedang diperhatikan oleh yang Maha Esa.. disinilah aku dapat tgok betapa manusia ni akan menilai manusia yang lain.. keikhlasan, kejujuran dan juga ketelusan hati.. aku mcam biasa uruskan sekadar yang termampu saja.. sekiranya benda tu takperlu sapa2 tahu dan aku saja yang tahu so aku wat la cara aku.. namun aku tetap bagitau bos juga biar dia rasa senang dengan apa yg aku lakukan.. almaklumlah takot jugak… sebaik selesai aku pun balik la.. seterusnya aku lepak dan bermuhasabah diri aku… selalu aku perhatikan di bandar aku ni semakin banyak perubahan. perubahan cara hidup sosial juga kelihatn begitu ketara sekali.. aku pun tumpang sekaki la nak emncuci mata apa salahnya..tapi takde la terlalu obvious.. projek! bulan ni agak kurang la projek nk masuk.. adus kering jugak aku.. pasrah jer la.. apa leh buat kan.. hidup dah macam ni.. alhamdulillah tanggungjawab terhadap orang tua tak mungkin aku lupakan.. pernah sekali aku berlegar-legar jalan di sekitar sbuah bangunan tu tetiba ada org tegur aku “ada apa datang ke sini”? saja je teman kawan ada urusan gaji.. lantas mamat ni terus ajak aku duduk sekaki ngan dia membelit keje la aku pikir memula.. macam best jer waktu keje takde keje.. saja nak test aku ke apa dia ni.. aku layankan aje melepak ngan dia.. tetiba dia tanya aku kemana perginya gaji bulanan aku.. aku jwab le elok2,.. apa yg aku wat. apa yg aku potongkan..than dia cakap kat aku kenapa terlalu sedikit aku hantarkan kepada ibu kesayangan aku.. dalam kepala aku dok pikir la kenapa yg dia sibuk sangat.. tapi kata2 dia ada kebenar jugak sebenarnye.. aku melepak lagi layan kepala dia.. than ada satu ayat dia cakap kat aku.. kepada org tua kita sekiranya kita bagi satu isnyAllah Allah akan balas 10 kepada kita.. diam lagi aku.. betul cakap dia aku tak pernah sempit wang bila aku bagi mak aku walaupun last nye duit.. ada dalam poket.. bukan dalam bank la.. bila aku sedar terus aku gi pejabat gaji wat penambahan la.. ye la apa yg aku bagi tu gaji aku 5 tahun lepas skang ni dh pelbagai dah aku terima kalo takde dia (mak aku lah) sapalah aku agaknya..than saja la aku ringan pulak mulut nak tanya sapa la mamat tadi yang sembang beria-ia sangat dengan aku.. selamber je budak tu cakap kat aku… oh yang tadi tu ustaz kat bangunan ni.. adus!! letih aku.. jenuh pikir.. ingat nak cari balik la nak mintak maaf cakap main lepas jer ngan dia tadi.. bukan sebab dia ustaz tapi sesama manusia la.. so aku lepak aje..terfikir balik kenapa la aku jumpe dia.. ada hikmah disebaliknya tu.. mungkin ada…dan pasti ada… apa lagi yang aku boleh lakukan untuk membalas jasa mereka yang membesarkan aku.. kalo aku bagi sekapal emas sekalipun belum cukup aku rasa.. biarlah sedikit namun sekiranya ia ikhlas dan disulami kasih sayang dan keihklasan dari hati aku percaya ia lebih bermakna.. aku tulis ni nak kongsi la ngan kengkawan aku yang baru nak memulakan alam pekerjaan.. jarang lupa dunia dengan apa yg kita ada… berkongsilah kerana ia pasti akan lebih bermakna..

No comments:

Post a Comment