Powered By Blogger

Wednesday, July 1, 2009

damage has been done

korang pernah dengar tak perkataan ni.. “damage has been done” atau dalam makna lain kesalahan telah pun dilakukan.. ha.. ni lah perkara yang benar2 akan menguji segala tahap yang ada kepada manusia.. kesabaran, kebijaksanaan mengawal keadaan dan pelbagai lagi yang berkaitan dengan struktur organisasi memasing..so aku nak kongsi pengalaman la mengenai apa yang selalu aku lihat.. biasa la berada dalam organisasi yang proper ni kalo leh nak sume benda yang negative tu dalam zero condition…dalam banyak2 org la.. dan aku dah lihat pelbagai jenis cara dah dapat aku lihat dan pastinye aku ada cara aku sendiri.. kalo kita lihat semula memang kita manusia takkan terlepas dari sebarang kesalahan.. setiap ahri ada jer salah yang kita lakukan.. tak kira le salah dail ker, salah amik balance selepas makan ker, dan pelbagai kesalahan minor lagi la.. apa pun kesalahan yang dilakukan kita leh katakan damage has been done.. or kesalahan telah dilakukan.. kalo aku la yg wat salah firstly aku akan pikirkan dulu apa yg harus aku lakukan.. than aku otak berjalan le.. biasala kalo nak menipu pun tipu la untuk selamatkan diri.. kalo kantoi tanggung sendiri.. tapi tak disarankan menipu kerana satu hari nanti akan tahu juga kebenaranya..so bila aku melihat org melakukan kesilapan.. aku akan tanya directly la pada dia kenapa leh jadi macam ni.. ekkadang kita kena pikir dulu sebelum salahkan org.. memang kita just nak pikir jaga reputasi kita, tapi kemana pergi reputasi sekiranya rasa hormat staf kepada kita tiada.. kekadang kita tidak bekerja dengan benda yang bernyawa.. deal ngan jentera sume ni ada risikonye dan kekadang ianya memerlukan kewarasan otak kita berfikir sekirannya terjadi sesuatu perkara.. alamak letih la.. nanti la aku sambung

No comments:

Post a Comment