Powered By Blogger

Monday, July 27, 2009

brunei..

Sedar tak sedar dah dah dua minggu aku meninggalkan kehidupan aku di daratan..hehehe macam la lama sangat nak buat macamana dah jalan ni yang aku pilih.. semalam kapal selamat keluar meninggalkan brunei Darussalam. Sebuah Negara yang aman dan kaya.. kagum aku sejenak dengan kehidupan masyarakatnya.. mereka begitu menghormati pemimpin mereka. Malah sambutan hari keputeraan baginda disambut dengan penuh menriah di seluruh Negara. Sepanjang berada di brunei aku terputus hubungan komunikasi dengan semuasahabat dan keluarga. Almaklumlah kali ni aku memang sudah bersedia untuk tidak terlalu menghubungi mereka. Bukan tiada kepentingan tapi aku sendiri yang rasa malas. Malas nak bergaduh ngan kengkawan.. ye la ada yang terasa hati la ngan aku tapi ada jugak yg menghiburkan hati aku. So amik langkah berhati-hati andplay safe so aku biarkan je hidupku tanpa henfon.. siksanya.. bukan aku tak penah merasa macam ni tapi dah terbiasa dengan henfon dalampoket.. esok kapal sekalilagi akan memasuki pengkalan KK.. dan esok juga adalah ahri lahir ayah kesayangan aku.. ntah la hadiah apa yang harus aku bagi.. selain dari kasih saying dan menjaga hati dia.. dia memang seorang ayah yang bagus.. great dad!! Aku nak jadi macam dia.. kagum aku dengan cara dia walaupun dulu aku takut2 jugak nak cakap pape ngan dia tapi bila dah semakin membesar dia ibarat macam kawan yang baik buat aku.. seorang ayah dan juga seorang teman yang baik.. semuaperihal kehidupan aku, baik buruk aku takpernah aku selindungkan dari pengetahuan dia. Kerana aku tahu seburuk mana pun jadinya aku, dia tetap akan menerima aku.. kerana aku anak dia.. tapi takde la buruk mana pun aku ni.. pasal hidup aku.. ntah la.. macam makin jauh jer..

Apa nak buat hati manusia tak semuanya sama.. apa yang dizahirkan di mulut belum tentu di hati.. jadiaku hanya terima takdir dan ketentuan Nya… apa pun terima.. hehehe boring jugak ni.. memikirkan hari raya tahun ni,, macam biasa la niat aku sentiasa suci nak membahagiakan semua kaum keluarga aku.. hehe ada benda baru ni aku nak kongsini.. dalam pelayaran aku tengok sebuah filem English yang mengisahkan tentang kehidupan sebenar seorang submariner.. dalam sebuah kapal selam milik Russia.. memang la kalo tengok kahidupan dalam kapal yang sempit serta keadaan kerja yang menekan pastinya aku sendiri akan fed up malah hilang semangat untuk terus bekerja.. tapi dahagi ataupun melawan arahan atasan bukanlah satu jalan penyelesaian terbaik dalam memastikan masa depan karier.. dalam kehidupan dunia ketenteraan ni memang banyak perkara yang perlu kita fikirkan.. selalugak aku cakap pasal membuat keputusan ni.. so post kali ni aku nak cakap tentang biarlah satu hari nanti kita kehilangan jawatan/position/pangkat tapi janganlah kita hilang rasa hormat dalam diri kita.. kejarlah sesuatu itu berdasarkan matlamat yang betul bukan dengan perasaan dan nafsu.. erti kesabaran sememangnya sukar untuk ditafsirkan oleh sesapa jua..jadi cukuplah sampai takat ni.. untuk kali ni aku dah janji nak sponsor CO lama aku hadiah butang baju melayu.. hehehe bukan kipas tapi rasa terima kasih aku., tak lupa jugak umi, aidil n ashraf yang banyakmembantu aku.. adalah sumthing untuk depa.. sekian je la..

No comments:

Post a Comment