Powered By Blogger

Monday, July 27, 2009

journey continued


Assalamualaikum..

Dah lama aku tak menulis, sepanjang 10 hari di lautan luas, hari ni baru aku berpeluang untuk menulis. Pelbagai cabaran dan dugaan telah ditempuhi sepanjang pelayaran kali ni. Keadaan laut yang banyak menguji kesabaran serta kecekalan warga kapal dalam mematangkan kami sebagai seorang pelaut yang professional. Sepanjang pelayaran bayak benda yang aku pelajari di tengah lautan ni. Pertamanya soal agama. Ustaz banyak mengajar kami perkara-perkara ni. Sedikit sebanyak moral warga kapal kekal berada di tahap yang terbaik. Banyak perkara yang aku ingat.. pertamanya kedua ibu bapa aku di rumah.. bagaimana keadaan mereka. Jauh di sudut hati aku sentiasa doakan akan kesihatan dan kesejahteraan mereka. Chekah.. sorang lagi antara manusia yang sering bermain di fikiran aku.. mana taknya aku dah meman betul2 suka kat dia. Tapi dia tu.. macam main tarik tali jer ngan aku.. dia ada yang lain.. tapi aku tetap yang terbaik, so bagi aku kalau ada jodoh tu memang ada. Even aku rasa respon yang dia bagi tu membuatkan aku semakin yakin. Tapi tu la aku takleh la nak kata dia aku punya. Malas nak cakap pasal ni coz aku memang tak suka akan persaingan. So wat masa ni memang aku concerntrate kat dia je dulu.. until I get further notice.. hehe samada aku angkat kaki ataupun dia aku punya. Malas dah nak paksa-paksa.. dia pun kalo dia yakin ngan aku surely dia akan terima aku seadanya. Ni tak jugak dia stil ada bf dia jugak.. adakah aku wat benda yang bodoh, ataupun dia memang bukan untuk aku. Hati aku kuat katakan yang dia memang untuk aku. Tapi dia masih lagi belum jelas dengan keadaan ni. Bagi aku apa yang aku nak adalah kepastian nak suruh aku tunggu berapa lama pun buleh, tapi tu la.. kalo aku dah bagi comitmen sorang2 than dia pulak selamba je nak tinggalkan aku mau tak aku terkangkang kera lepas tu.. sedih kan kisah aku ni.. tapi nak wat macamana.. sekkurang-kurangnya aku puas hati dengan apa yang aku buat ni, aku turutkan kata hati aku. Bukan sapa-sapa yang pengaruhi keputusan aku. So aku kenala terima just setiap decision yang aku wat ni ada risikonya,. Cuma adakah risiko yang aku amik ni terkawal. Ataupun di luar kawalan. So aku pasrah la.. dengan keadaan aku di tengah lautan ni moral dan mentality aku ni harus aku jaga demi memastikan mood pelayaran aku ni terjaga. Komitmen terhadap kerja tu penting bagi aku buat masa ni. Semalam keadaan laut yang tenang tiba-tiba berubah dan keadaan menjadi huru hara. Hampir tiga jam warga kapal bergelut dalam keadaan taufan yang dahsyat. Taufan tropika yang melanda Vietnam dan beredar hingga ke pesisir pantai sabah sehingga ke kudat ni membuatkan kami warga kapal benar-benar merasakan cabaran lautan. Laungan azan dialuangkan sebanyak 3 kali dua di belakang dan sekali di hadapan kapal. Namun tiupan angin masih lagi mengganas dan dan pukulan ombak setinggi 4 meter membuatkan kapal tenggelam dan timbul dek pukulanya. Keadaan dahsyat ini membuktikan betapa kerjasama berpasukan amat penting dalam organisasi sebegini. Keadaan kembali tenang setelah kapal bersauh di posisi kedua dimana, kedudukan kapal sedikit terlindung.barulah keadaan menjadi sedikit reda. Bumi sabah. Ini bukan kali pertama aku ke sini. Dan pastinya Bandar ini banyak meninggalkan kenangan manis dalam hidup aku. Esok aku akan masuk ke pelabuhan PTKK..

No comments:

Post a Comment