Powered By Blogger

Friday, September 9, 2011

my son selesema...

hari ni thaqeef dah masuk 5 bulan dah.. dah semakin besar pun dia.. semalam bawak gi cucuk untuk bulan ke 5. so memang dah jadi lumrah even the nurse pun ada advice yang baby akan mengalami demam dalam masa 2 or 3 hari. so kami prepare la untuk keadaan ni. sian bila thaqeef dah kurang senyum macam berat sangat tgok dia tanggung demam ni sorang2.. kalo boleh biar la aku yang tanggung demam dia.. tapi inilah ketentuan ALLAH. mungkin juga sebagai pengalam buat kami berdua untuk mengatasi masalah sebegini. apa pun kami still x yakin dengan apa yg doktor cakap nak jugak bawak gi klinik swasta sebab keadaan baby nampak macam teruk jer.. so balik dari pejabat terus bawak thaqeef ke klinik Yasmin. berita baru2 ini memang menggemparkan dimana seorang bayi meninggal akibat hingus di dalam hidung. bayi kan namanya manalah mampu nak keluarkan hingus tu dengan sendiri. gi klinik pun jumpe doktor and doktor just bagi ubat titik untuk disumbat ke dalam hidung. masalah sebegini memang baru bagi kamidan percubaan untuk melihat anak kesayangan ini recover dengan cepat sudah menjadi impian setiap ibu bapa di dunia ni. tapi aku find out something about this.. baby bile flu x boleh tidur dengan kipas. bila kipas dipasang je aku tgok nafas dia tersekat2. so aku survey kenapa. org cakap disebabkan keadaan udara yang disedut oleh kipas tersebut bercampur dengan habuk dan sebagainya. agak logik tpi macam terlalu mendalam explaination yang aku terima. then aku tidurkan baby dalam aircond.. alhamdulillah dia boleh tidur dengan selesa. tpi jangan la tetapkan suhu yang sejuk melampau mengikut kesedapan kita.. aku tanya lagi kenapa.. mungkin teknologi masakini yang menggunakan plasma ion tu membantu dalam memberikan udara bersih. so berbaloi la aku rasa sekiranya ada kawasan di dalam rumah aku yang berhampiran dengan construction area ni ada jugak ruang yang mempunyai udara bersih. so skarang aku amat berharap my son will recover as soon as possible. kesian aku tgok mama dia berjaga malam.. aku macam biasala sekadar membantu bila diperlukan tpi bantuan aku jarang diperlukan pabila lewat malam.. actualy pengalaman sebegini mematangkan kami berdua untuk menangani permata hati yang amat kami sayangi dalam masa yang banyak kajian yang kami lakukan untuk menjadi parents yang lebih profesional kononya. hahah...hope my son will recover soon. InsyaALLAH...

1 comment: